Zespół ds. Etyki został powołany dla potrzeb pracowników, pacjentów i ich rodzin. Podczas szeroko rozumianego procesu udzielania świadczeń medycznych często dochodzi do sytuacji trudnych a nawet konfliktowych, kiedy osoby, których dana sytuacja dotyczy nie są pewne, jak postępować lub czego oczekiwać. Z uwagi na silne emocje towarzyszące tego rodzaju sytuacjom trudno jest obiektywnie spojrzeć na pojawiający się problem i dostrzec wszystkie możliwe dostępne rozwiązania.
Między innymi w takich właśnie sytuacjach pomocny może okazać się kontakt z Zespołem ds. Etyki Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Świdniku.
W skład Zespołu ds. Etyki wchodzą osoby zatrudnione w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Świdniku, w tym przedstawiciele środowiska lekarskiego, pielęgniarskiego i pozostałego personelu medycznego oraz niemedycznego. Skład Zespołu jest stały, określony Zarządzeniem Dyrektora SPZOZ w Świdniku.
Zadania Zespołu ds. Etyki
- Ochrona praw pacjentów zgodnie z zasadami etyki medycznej oraz przepisami Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Definiowanie problemów etycznych oraz określenie sposobu ich rozwiązywania
- Promowanie i rozpowszechnianie znajomości praw pacjenta oraz monitorowanie ich przestrzegania.
- Rozwiązywanie problemów etycznie wątpliwych w relacji:
- lekarz →pacjent,
- pielęgniarka →pacjent,
- przełożony→ pracownik,
- pracownik→ przełożony,
- pracownik→ pracownik.
- Rozpatrywanie wniosków pracowników/personelu i pacjentów dotyczących uwag w zakresie postępowania ustanowionego przez Kodeks Etyki Lekarskiej oraz Kodeks Etyki Pielęgniarki i Położnej.
- Prowadzenie mediacji w sytuacji konfliktu personel-pacjent-rodzina.
Sposób składania wniosków
- Drogą elektroniczną na adres e-mail sekretariatu SPZOZ w Świdniku:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z dopiskiem Zespół ds.Etyki. - Pismem złożonym do Sekretariatu Szpitala – Oddział Chorób Wewnętrznych (I piętro) w zaklejonej kopercie zaadresowanej do Zespołu ds.Etyki.
Wniosek powinien zawierać:
- Imię i nazwisko lub nazwę firmy, instytucji zgłaszającej wniosek,
- Miejsce zamieszkania lub adres firmy, instytucji zgłaszającej wniosek,
- Telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy,
- Określenie problemu etycznego.
Zasada poufności.
Zespół kieruje się zasadami poufności i jest zobowiązany do ich zachowania w całym toku postępowania oraz po jego zakończeniu.
Zgłoszenia anonimowe lub wnioski niespełniające norm, o których mowa powyżej, nie będą rozpatrywane.